TBM Katarzyna – pierścień za pierścieniem w stronę Łodzi Fabrycznej
12/07/2021
Duża maszyna drążąca Katarzyna układa kolejne pierścienie dwutorowego tunelu w stronę Łodzi Fabrycznej. Priorytetem jest bezpieczeństwo mieszkańców i robót. Setki metrów kabli łączą podziemne i naziemne segmenty maszyny. Budowa podziemnych połączeń między stacjami Łódź Fabryczna a Żabieniec i Kaliska współfinansowana jest ze środków unijnych POIiŚ. Inwestycja zwiększy ofertę kolei w mieście, regionie i kraju.
Maszyna TBM o średnicy ponad 13 metrów, pierścień za pierścieniem zmierza z komory startowej w rejonie ul. Stolarskiej/Odolanowskiej w stronę Łodzi Fabrycznej. Mechaniczny kret, przystosowany do pracy w trudnym łódzkim terenie, przeszedł już soczewkę wodną i wykonał ponad 20 m tunelu. Na czole pracuje kilkadziesiąt narzędzi skrawających i zgarniających grunt. Materiał ślimakiem trafia na taśmociąg i wyjeżdża na zewnątrz. Puste miejsce zastępowane jest obudową. Kołyskowate dziesięciotonowe elementy – tubingi tworzą pierścienie tunelu. Na jeden pierścień składa się osiem tubingów. Do tunelu tubingi opuszcza specjalny dźwig.
Pracę TBM zapewnia elastyczne połączenie głowicy z segmentami maszyny pozostającymi jeszcze na powierzchni. Wężami i kablami dostarczane jest na dół powietrze oraz niezbędne do drążenia i budowy materiały m.in. woda, polimery, bentonit. Są kable elektryczne, potrzebne do łączy informatycznych oraz energetyczne. Wraz z postępem prac, kolejne segmenty tzw. bramownice (gantry) będą opuszczane do szybu i łączone z wprowadzonymi wcześniej.
Bezpieczeństwo jest priorytetem
Dla utrzymania dokładnego przebiegu tunelu na trasie są urządzenia monitorujące i kontrolujące najważniejsze parametry m.in.: kierunek przesuwu tarczy i osiadanie gruntu. Technologia TBM minimalizuje ryzyka związane z pracami prowadzonymi w sąsiedztwie gęstej zabudowy miejskiej. Specjalna konstrukcja zapobiega np. osiadaniu terenu, budynków, osuwaniu się ziemi i drganiom. Ogranicza także ingerencję w tkankę miejską i minimalizuje kolizje z miejską infrastrukturą (sieci energetyczne, ciepłownicze, gazowe, wodne itp.).
Pracę maszyn nadzoruje specjalistyczny personel. Informacje obserwowane są na monitorach w kabinie, wewnątrz TBM-u. Równocześnie wykonawca na bieżąco monitoruje teren i dokonuje pomiarów drgań. Dla zwiększenia bezpieczeństwa mieszkańców niektórych nieruchomości przewiduje się kilkudniowy pobyt poza miejscem zamieszkania. Informacje o terminie zmiany lokum przekazywane są z wyprzedzeniem. Czasowa zmiana przewidywana jest na ok. 3-5 dni.
Maszyna TBM Katarzyna z tarczą o średnicy ponad 13 metrów drąży dwutorowy tunelu od ulicy Stolarskiej do podziemnego dworca Łódź Fabryczna. Równocześnie TBM Faustyna o średnicy ok. 8,5 m, wykonuje pierwszy (w rejonu ul. Długosza) z 4 jednotorowych tuneli, które połączą tunel główny ze stacjami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec.
Trzy przystanki pod Łodzią
Na trasie tuneli budowane są nowe przystanki Śródmieście i Polesie. Wykonawca uwzględnia w projekcie dodatkowy, trzeci przystanek Łódź Koziny (robocza nazwa).
Tunel łączy Polskę
Tunel średnicowy to kontynuacja budowy dworca Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się przelotowym. Przez ścisłe centrum Łodzi będą mogły jechać pociągi regionalne i dalekobieżne – na osi wschód – zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska) i na osi północ – południe (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna, Żabieniec). W ramach projektu powstaną nowe przystanki Łódź Polesie, Łódź Śródmieście, Łódź Koziny, które będą zintegrowane z komunikacją miejską i ułatwią mieszkańcom codzienne podróże.
Wykonawca przewiduje zakończenie inwestycji na koniec 2022 roku. Jest to projekt niezwykle skomplikowany, wykonywany pod centrum miasta i w niełatwym terenie.