PLK szykują miejsce startu tarczy TBM, w grudniu będą w Łodzi pierwsze elementy maszyny

19/12/2019

Pierwsze elementy tarczy TBM będą w Łodzi jeszcze w grudniu. Budowana jest komora startowa maszyny. Wiosną 2020 r. zaczną się prace w tunelu podziemnej linii Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec. Inwestycja za ponad 1,7 mld zł, współfinansowana z POIiŚ otworzy nowe możliwości kolei w Polsce.

Budowa tunelu średnicowego jest kontynuacją prac PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. rozpoczętych budową dworca Łódź Fabryczna. Inwestycja, realizowana z Krajowego Programu Kolejowego stworzy efektywny system krajowych, regionalnych i aglomeracyjnych połączeń. Tunel otworzy Łódź. Skróci się czas przejazdu, bowiem przez centrum Łodzi będą jechać zarówno pociągi regionalne, jak i dalekobieżne w kierunku wschód-zachód i północ-południe.

W związku z problemami finansowymi Energopolu, konsorcjum w październiku 2019 r. zmieniło lidera. Poprawiło się tempo przygotowania placu budowy komory startowej. Nadrabiane zaległości.

– Po zmianie lidera konsorcjum prowadzącego budowę łódzkiego tunelu na PBDiM prace są kontynuowane sprawniej. Wykonawca organizuje teraz transport maszyn i w 2020 r. będzie rozpoczynał drążenie tuneli – powiedział Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Tarcza TBM to maszyna o długości 95 m i średnicy 8,76 m. Pierwsze elementy maszyny, bębny do zwijanych instalacji kablowych – elektrycznych i hydraulicznych, trafią do Łodzi pod koniec grudnia. Największym wyzwaniem będzie przewóz nierozbieralnego łożyska i gniazda, w którym jest osadzone oraz czterech przylegających silników. Za transport odpowiedzialna będzie specjalistyczna firma. Wszystkie dostawy zakończą się w styczniu. Następnie elementy będą montowane w komorze startowej.

Tarcza TBM przygotuje 4 tunele jednotorowe w kierunku Łodzi Kaliskiej i Łodzi Żabieńca, o łącznej długości 4,5 km. W listopadzie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. potwierdziły u producenta jej przygotowanie do pracy.

W grudniu wykonawcy rozpoczęli budowę ścian szczelinowych na terenie byłych ogródków działkowych między ul. Stolarską i Odolanowską. Zakończyły się roboty przygotowawcze związane z rozbiórką zabudowań, wycinką drzew i krzewów oraz usuwaniem kolizji z podziemną infrastrukturą.

Ściany szczelinowe powstają przy użyciu specjalnej maszyny, tzw. głębiarki. W miejsce wydrążonej szczeliny o szerokości metra wprowadzana zostaje klatka zbrojeniowa, która następnie zalewana jest betonem. W ten sposób powstaje konstrukcja zabezpieczająca wykop przed osuwaniem się ziemi. Docelowo komora dla maszyny drążącej podziemny tunel w Łodzi będzie miała maksymalnie 26,5 m głębokości oraz 30 m szerokości.

Realizacja prac

Wykonawca planuje zabudowę tarczy do marca, a następnie stopniowo prace w tunelu. Równocześnie trwają prace projektowe oraz pozyskiwanie niezbędnych decyzji administracyjnych, w tym pozwolenia na drążenie tunelu.

– Będziemy prowadzić wszystkie niezbędne badania i pomiary m.in. pomiary drgań. Szczególną uwagę zwrócimy na stan techniczny obiektów w sąsiedztwie prowadzonych prac. Będzie też prowadzony stały monitoring oddziaływania inwestycji na zabudowę miejską – powiedział Mariusz Serżysko członek Zarządu Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów.

Tunel, który łączy Polskę

Dwutorowy tunel, od komory startowej pomiędzy ulicami Odolanowską i Stolarską, przez podziemne przystanki Łódź Polesie i Łódź Śródmieście, do stacji Łódź Fabryczna (ok. 3 km), będzie wykonywany tarczą o średnicy 13,04 m. To największa maszyna jaka pracowała w Polsce. Taką samą metodą wykonane zostaną 4 jednotorowe tunele w kierunku Łodzi Kaliskiej i Łodzi Żabieńca. Do ich wydrążenia będzie druga maszyna 8,76 m. Początek tunelu, przy stacji Łódź Fabryczna będzie na głębokości ok. 14 m. W najniższym punkcie linia osiągnie głębokość 24 m (w okolicach ul. Ogrodowej).

Tunel otworzy nowe możliwości komunikacji kolejowej w Polsce

Budowa tunelu średnicowego to kontynuacja prac rozpoczętych budową dworca Łódź Fabryczna. Inwestycja przyczyni się do stworzenia efektywnego systemu krajowych połączeń międzyregionalnych obejmujących region środkowej Polski. Tunel otworzy dworzec Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się dworcem przelotowym. Skróci się czas przejazdu, a przez ścisłe centrum Łodzi będą mogły jechać zarówno pociągi regionalne, jak i dalekobieżne – na osi wschód – zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska) i na osi północ – południe (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna, Żabieniec).

W tunelu powstaną dwa przystanki, które zapewnią dogodny dojazd do centrum miasta, co ułatwi mieszkańcom aglomeracji i województwa codzienny dojazd do pracy i szkoły.

Projekt pn. „Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T), Etap II, Odcinek Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec” jest współfinansowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość projektu wynosi 1 764 333 383,70 zł, z czego dofinansowanie unijne to 1 434 417 385,13 zł. PLK podpisały w grudniu 2017 r. umowę z konsorcjum: Energopol Szczecin oraz Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego na projekt i budowę tunelu średnicowego w Łodzi. Zakończenie inwestycji zaplanowano na koniec 2021 r.

Łódź. Za półmetkiem transport pierwszej maszyny TBM do drążenia tuneli
Maszyny do drążenia tuneli przyjadą na budowę podziemnej linii Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec