Budowa kolejowego tunelu w Łodzi

23 sierpnia 2022

TBM Faustyna, mniejsza maszyna o średnicy ok. 8,5 m, zakończyła drążenie pierwszej jednotorowej nitki tunelu średnicowego dł. 940 m od strony stacji Łódź Kaliska w kierunku komory rozgałęźnej przy ul. Stolarskiej/Odolanowskiej. W połowie czerwca tarcza wystartowała z komory odgałęźnej przy ul. Stolarskiej w kierunku przystanku Łódź Koziny i stacji Łódź Żabieniec. Tym samym rozpoczęła budowę drugiego z 4 jednotorowych tuneli kolejowych na podziemnej trasie między stacjami Łódź Fabryczna, Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec. Drugi tunel będzie miał długość ponad 1100 metrów i średnicę 8,5 metra.

TBM Faustyna wybuduje jeszcze 2 podziemne nitki tj. tunel o długości ok. 760 metrów od komory przy ul. Żniwnej do komory przy al. Włókniarzy oraz tunel o długości 710 metrów od komory przy al. Włókniarzy do komory przy al. Unii Lubelskiej.

Równocześnie TBM Katarzyna o średnicy ponad 13 metrów drąży dwutorowy 2,7 km tunel od ulicy Stolarskiej do stacji Łódź Fabryczna. Większa maszyna pokonała ok. 880 metrów i dotarła do podziemnego przystanku Łódź Polesie. W ostatnim czasie wykonano niezbędne prace przygotowawcze dla przeprowadzenia maszyny TBM przez istniejącą konstrukcję przystanku osobowego Łódź Polesie. Wykonawca planuje, że Katarzyna wznowi pracę w wrześniu.

Kontynuowane są prace na budowie podziemnych przystanków Łódź Śródmieście, Łódź Polesie, Łódź Koziny.

Budowa podziemnego połączenia kolejowego w Łodzi
Faustyna rozpoczęła drążenie drugiego tunelu na trasie Łódź Fabryczna – Kaliska/Żabieniec