O inwestycji
Czy wiesz, że…
- TBM Faustyna wydrążyła pierwszy z 4 jednotorowych tuneli. Maszyna jednocześnie drążyła tunel i montowała jego obudowę. Tunel, od ul. Długosza pod Al. Włókniarzy do ul. Stolarskiej, ma długość 940 m i średnicę 8,5 m. Do drążenia tunelu wykorzystano 4284 tubingi – półkoliste elementy, które tworzą pierścienie tunelu. Usunięto ponad 220 000 m3 gruntu. W kolejnym etapie TBM Faustyna zostanie obrócona o 180 stopni i rozpocznie drążenie drugiego tunelu w kierunku stacji Łódź Żabieniec, do komory na ul. Startowej
- Tunele i przystanki podziemne są budowane metodą tarczową i odkrywkową:
- metoda tarczowa – tym sposobem wykonamy dwutorowy tunel od komory odgałęźnej (startowej) w rejonie ulic Odolanowskiej i Stolarskiej, przez przystanek Łódź Polesie i Łódź Śródmieście, do tzw. komory demontażowej przy stacji Łódź Fabryczna oraz tunele jednotorowe: od komory odgałęźnej (startowej) do linii kolejowej nr 15 w kierunku Łodzi Kaliskiej i Łodzi Żabieniec. Tunele będą drążone maszynami borującymi (TBM) o przekroju kołowym. Na odcinku ul. Odolanowska – Łódź Fabryczna drążony tunel będzie miał średnicę 12,7 m, zaś na odcinakach od ul. Stolarskiej do linii kolejowej nr 15 będą drążone tunele o średnicy 8,5 m. Drążenie tunelu i montaż obudowy są zmechanizowane. Dzięki tej metodzie ograniczona jest ingerencją w „żywą” tkankę miejską i zminimalizowane kolizje z miejską infrastrukturą (sieci energetyczne, ciepłownicze, gazowe, wodne itp.).
-
- metoda ścian szczelinowych – tym sposobem wykonane zostaną: komora rozgałęźna pomiędzy ul. Włókniarzy a ul. Kasprzaka, komora odgałęźna (startowa) pomiędzy ul. Stolarską a ul Odolanowską, komora demontażowa wraz z odcinkiem rozbudowywanej głowicy zachodniej stacji Łódź Fabryczna pomiędzy ul. Kilińskiego a ul. Sienkiewicza. Ponadto metodą ścian szczelinowych są budowane przystanki osobowe Łódź Śródmieście, Łódź Koziny i Łódź Polesie oraz komory startowe/demontażowe (wraz z rampami wyjazdowymi na poziom terenu) tuneli jednotorowych przy linii kolejowej nr 15. Technologia ta z grubsza polega na wykonaniu ścian szczelinowych obiektów podziemnych, następnie górnego stropu lub rozpór, a potem kolejno wykonanie niżej położonych elementów obiektu.
- W najgłębszym miejscu tory w tunelu będą przebiegać ok 26 metrów pod powierzchnią ziemi, tj. ok. 9 pięter budynku mieszkalnego.
-
Przystanki będą miały dwie i trzy kondygnacje. Na przystanku Łódź Śródmieście na poziomie -2 będą perony oraz tory, a na poziomie -1 planowane są sklepy oraz punkty usługowe i handlowe. Na obie kondygnacje będzie można dostać się schodami (tradycyjnymi i ruchomymi) oraz windami.
-
Perony na nowych przystankach będą na głębokości:
-
Polesie – ok. 21 m,
-
Śródmieście – ok. 20 m,
-
Koziny – ok. 26 m.
-
- Pociągi będą mogły jeździć w tunelu z prędkością do 100 km/h.
- Wartość projektu: 1 434 417 385,13 PLN netto.
- Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Kwota dofinansowania wynosi 1 219 254 777,16 PLN netto.
- Zgodnie z zawartą umową na roboty budowlane planowany termin zakończenia prac budowlanych – 2023 r.
Wykonawcą projektu i robót budowlanych jest Konsorcjum w składzie: Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Sp. z o.o. (lider) oraz „ENERGOPOL – SZCZECIN” S.A.