TBM Faustyna przygotowuje się do drążenia drugiego tunelu

31 marca 2022

W lutym br. TBM Faustyna zakończyła drążenie pierwszego z czterech jednotorowych tuneli. Obecnie trwa proces odwracania małej tarczy TBM o 180 stopni, aby mogła w II połowie kwietnia rozpocząć drążenie drugiego kolejowego tunelu w kierunku stacji Łódź Żabieniec.

Pierwszy, wydrążony tunel o długości 940 m łączy komorę startową na ul. Długosza z komorą na ul. Stolarskiej. Maszyna drążąca tunel montowała jednocześnie obudowę. Wykorzystano 4284 tubingi – zaokrąglone elementy, które tworzą pierścienie tunelu. Usunięto ponad 55 000 m3 gruntu.

Na przełomie lutego i marca rozpoczął się złożony proces odwracania Faustyny o 180 stopni. Na Stolarskiej pracuje superciężki gąsienicowy żuraw Terex-Demag SL3800W. 

Po wyjęciu na powierzchnię wszystkie elementy tarczy zostały dokładnie zdiagnozowane. Wyeksploatowane  elementy zostaną wymienione na nowe. Następnie maszyna zostanie podniesiona, obrócona o 180 stopni i postawiona na „górnej” nitce komory. W dalszej kolejności nastąpi montaż tarczy, ślimaka itd. a potem podpięte zostaną pozostałe elementy prawie 100-metrowej maszyny

Proces obracania zakończy się w II połowie kwietnia i maszyna będzie gotowa do rozpoczęcia drążenia drugiego tunelu pod al. Włókniarzy w kierunku Łodzi Żabieniec.

Tempo pracy maszyny jest uzależnione od wielu czynników, w tym od struktury geologicznej terenu. Operatorzy TBM cały czas muszą zmieniać ustawienia maszyny, aby móc bezpiecznie i efektywnie drążyć. Również obecność głazów w piasku/glinie też bardzo utrudnia wiercenie. Luźne małe głazy pod wpływem ostrzy tarczy TBM obracają się i są trudne do rozłupania.

Bliżej budowy peronów na przystanku Łódź Polesie
Przystanek Łódź Śródmieście – jeden z trzech tunelowych