Budowa przystanków i przygotowania do drążenia kolejnych tuneli
16 stycznia 2024
Wykonawca podziemnej trasy Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec nieprzerwanie buduje 3 podziemne przystanki: Łódź Śródmieście, Łódź Polesie i Łódź Koziny.
Na przystanku Łódź Śródmieście, w czasie zamknięcia skrzyżowania ul. Kościuszki i Zielonej, wykonawca usuwa kolizje z infrastrukturą podziemną, następnie przystąpi do budowy ścian szczelinowych i płyty stropowej pod ulicami.
Na przystanku Polesiu po przejściu dużego TBM prowadzone są prace przygotowawcze do budowy płyty dennej. Na trzecim przystanku Koziny kontynuowany jest wykop pod płytę denną i zbrojenie stropu na poziomie -2.
Rozpoczęto prace na budowie komory wydobywczej przy Dworcu Łódź Fabryczna. Usunięto większość kolizji z infrastrukturą podziemną. Obecnie przekładane są urządzenia teletechniczne. Trwają zaawansowane prace przygotowawcze pod budowę ścian szczelinowych dla przyszłej komory TBM.
Kolejny etap przygotowań do drążenia tuneli
Po wydrążeniu drugiego jednotorowego tunelu od komory na ul. Stolarskiej do komory na ul. Skarpowej mniejsza maszyna TBM Faustyna jest demontowana. Następnie każdy z 11 elementów maszyny wraz z pojazdami, którymi wywożona jest ziemia z tunelu, zostanie przeniesiony za pomocą dwóch żurawi o udźwigu 550 ton i 650 ton nad torami linii kolejowej do komory startowej na ul. Żniwnej. Po szczegółowej inspekcji elementy maszyny TBM będą kolejno umieszczane w komorze startowej na ulicy Żniwnej na specjalnie przygotowanej kołysce. Te prace zostaną przeprowadzone w styczniu br. Po przeniesieniu TBM, opuszczeniu do komory i ponownym zmontowaniu rozpocznie się budowa trzeciego tunelu w kierunku przystanku Łódź Koziny. Początek drążenia zaplanowano w drugiej połowę lutego br.
Duża tarcza TBM Katarzyna oczekuje w bloku postojowo-technicznym przy ul. Mielczarskiego. W grudniu 2023 r. po podpisaniu stosownych dokumentów wykonawca rozpoczął prace przygotowawcze związane z wzmocnieniem podłoża gruntowego nad trasą tunelu w kierunku Łodzi Fabrycznej. Zaplanowano wykonanie łącznie 17 szachtów. Do tej pory wybudowano 2, a kolejnych 15 zostanie wykonanych do końca br.
Wznowienie drążenia dużego TBM w kierunku przystanku Śródmieście planowane jest w II kwartale br.