O inwestycji
Czy wiesz, że…
- Budowa tunelu średnicowego jest kontynuacją budowy stacji Łódź Fabryczna, która ze stacji końcowej stanie się przelotową. Przez ścisłe centrum Łodzi będą jeździły pociągi regionalne i dalekobieżne na osi wschód – zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska) i na osi północ – południe (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna, Żabieniec). Cztery tunele jednotorowe o łącznej długości około 4 km są drążone przez TBM Faustynę. Duża tarcza TBM Katarzyna drąży tunel jednotorowy o długości około 3 km. Na trasie podziemnej linii kolejowej powstaną 3 nowe przystanki: Łódź Śródmieście (u zbiegu ulic Zielonej, Zachodniej i Kościuszki), Łódź Polesie (ul. Ogrodowa w rejonie Manufaktury) oraz Łódź Koziny (między ulicami Kasprzaka, Drewnowską i aleją Włókniarzy).
- Tunele i przystanki podziemne są budowane metodą tarczową i odkrywkową:
-
- metoda tarczowa– tym sposobem budowany jest dwutorowy tunel od komory odgałęźnej (startowej) w rejonie ulic Odolanowskiej i Stolarskiej, przez przystanek Łódź Polesie i Łódź Śródmieście, do tzw. komory demontażowej przy stacji Łódź Fabryczna oraz tunele jednotorowe: od komory odgałęźnej (startowej) do linii kolejowej nr 15 w kierunku Łodzi Kaliskiej i Łodzi Żabieniec. Budowa tuneli jest realizowana metodą drążenia tarczami TBM o przekroju kołowym. Na odcinku ul. Odolanowska – Łódź Fabryczna drążony tunel ma średnicę 12,7 m, zaś na odcinkach od ul. Stolarskiej do linii kolejowej nr 15 tunele mają średnicę 8,5 m. Drążenie tunelu i montaż obudowy są zmechanizowane. Dzięki tej metodzie ograniczona jest ingerencją w „żywą” tkankę miejską i zminimalizowane kolizje z miejską infrastrukturą (sieci energetyczne, ciepłownicze, gazowe, wodne itp.).
- metoda ścian szczelinowych– tym sposobem wykonane są: komora rozgałęźna pomiędzy ul. Włókniarzy a ul. Kasprzaka, komora odgałęźna (startowa) pomiędzy ul. Stolarską a ul Odolanowską, komora demontażowa wraz z odcinkiem rozbudowywanej głowicy zachodniej stacji Łódź Fabryczna pomiędzy ul. Kilińskiego a ul. Sienkiewicza. Ponadto metodą ścian szczelinowych są budowane przystanki osobowe Łódź Śródmieście, Łódź Koziny i Łódź Polesie oraz komory startowe/demontażowe (wraz z rampami wyjazdowymi na poziom terenu) tuneli jednotorowych przy linii kolejowej nr 15. Technologia ta z grubsza polega na wykonaniu ścian szczelinowych obiektów podziemnych, następnie górnego stropu lub rozpór, a potem kolejno wykonanie niżej położonych elementów obiektu.
- W najgłębszym miejscutory w tunelu będą przebiegać ok. 26 metrów pod powierzchnią ziemi, tj. ok. 9 pięter budynku mieszkalnego.
- Przystanki będą miały trzy kondygnacje.Na przystankach Łódź Śródmieście i Łódź Polesie na poziomie -3 będą perony oraz tory, poziom -2 o charakterze technicznym nie będzie dostępny dla pasażerów. Na poziomie -1 planowane są punkty usługowe i handlowe. Pomiędzy kondygnacjami będzie można poruszać się schodami (tradycyjnymi i ruchomymi) oraz windami. Na przystanku Łódź Koziny z poziomu -3 będą odjeżdżały pociągi w kierunku Łodzi Polesie i dalej Łodzi Fabrycznej, a z poziomu -2 w kierunkach stacji Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec.
- Wartość projektu: 2 014 947 025,48 netto.
- Faza I Projektu była dofinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Faza II Projektu będzie dofinansowana przez Unię Europejska w ramach Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027.
- Planowany termin zakończenia prac budowlanych – 2026 r.
Wykonawcą projektu i robót budowlanych jest Konsorcjum w składzie: Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Sp. z o.o. (lider) oraz „ENERGOPOL – SZCZECIN” S.A.