Projekty powiązane
PROJEKTY REALIZOWANE
„Rządowy program przystankowy”
Tomaszówek
PROJEKTY ZAKOŃCZONE
„Dokończenie budowy wiaduktu wschodniego na stacji Łódź Kaliska”
Projekt „Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T), etap I, odcinek Łódź Widzew – Łódź Fabryczna” realizowany był w dwóch etapach:
- Lot B1 – Zaprojektowanie i wykonanie przebudowy stacji Łódź Widzew i części szlaku Łódź Fabryczna – Łódź Widzew wraz z urządzeniami srk i telekomunikacji dla całego odcinka Łódź Fabryczna – Łódź Widzew oraz modernizacja linii objazdowej Łódź Widzew – Łódź Chojny – Łódź Kaliska
- Lot B2 – Modernizacja linii kolejowej Warszawa – Łódź, etap II, Lot B2 – odcinek Łódź Widzew – Łódź Fabryczna ze stacją Łódź Fabryczna oraz budową części podziemnej dworca Łódź Fabryczna. Przebudowa układu drogowego i infrastruktury wokół multimodalnego dworca Łódź Fabryczna – budowa zintegrowanego węzła przesiadkowego nad i pod ul. Węglową.
W ramach projektu został wybudowany: Dodatkowo w ramach projektu została zmodernizowana stacja Łódź Widzew. W miejsce zdemontowanej kładki nad torami wybudowano przejście podziemne dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Projekt był współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007–2013.
- Tunel z 4-torową linią dla ruchu dalekobieżnego, regionalnego i aglomeracyjnego, łączący Łódź Widzew z Łodzią Fabryczną,
- Nowy system sterowania ruchem kolejowym,
- Przystanek Łódź Niciarniana,
- Wiadukt w ciągu ul. Niciarnianej,
- Dworzec Łódź Fabryczna wraz z podziemną stacją z czterema peronami.
„Rewitalizacja linii kolejowej nr 16 na odcinku Łódź Widzew–Zgierz”
Projekt realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2007–2013 obejmował:
- modernizację ponad 12 km torów,
- przebudowę trzech peronów na przystankach Łódź Stoki, Łódź Marysin i Łódź Arturówek i dostosowanie ich do potrzeb osób o ograniczonej mobilności,
- przebudowę pięciu przejazdów kolejowo-drogowych,
- modernizację jedenastu obiektów inżynieryjnych.
„Prace na liniach kolejowych nr 14, 811 na odcinku Łódź Kaliska – Zduńska Wola – Ostrów Wlkp., etap I: Łódź Kaliska – Zduńska Wola”
Efektem modernizacji 42-kilometrowej linii kolejowej na trasie Łódź Kaliska – Zduńska Wola będzie poprawa bezpieczeństwa kolei, sprawny i szybszy przejazd pociągów oraz lepsza obsługa pasażerów na stacjach i przystankach. Po zakończeniu prac prędkość́ pociągów pasażerskich wzrośnie do 120 km/h. Pozwoli to na skrócenie czasu podróży na tym odcinku o około 15 minut.
Pasażerowie już korzystają z nowych peronów na stacjach i przystankach: Łódź Lublinek, Pabianice, Łask, Zduńska Wola i Kolumna, a wkrótce zakończy się modernizacja peronów w Chechle i Dobroniu. Wyższe perony ułatwiają wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Perony mają nowe oznakowanie, tablice z rozkładami jazdy oraz linie prowadzące ułatwiające poruszanie się osobom niewidomym i niedowidzącym. Wiaty i ławki oraz nowe, energooszczędne oświetlenie poprawią komfort oczekiwania na pociągi. Wygodne dojście do peronów na stacjach Pabianice i Zduńska Wola zapewniają nowe przejścia podziemne, a na pozostałych pochylnie. Na odcinku Łódź Kaliska – Zduńska Wola wyremontowano dotychczas 20 obiektów inżynieryjnych, w tym 8 mostów i 3 wiadukty oraz zmodernizowano 15 przejazdów kolejowo-drogowych. Łącznie będzie przebudowanych i wyremontowanych 5 wiaduktów, 12 mostów kolejowych i 12 przepustów oraz 35 przejazdów kolejowo-drogowych, w tym wyposażenie 13 z nich w nowe urządzenia samoczynnej sygnalizacji przejazdowej. Płynność ruchu pasażerskiego i towarowego zapewni wymiana torów, urządzeń srk i sieci trakcyjnej.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach instrumentu finansowego CEF „Łącząc Europę”. Zasadnicze prace ważne dla ruchu pociągów zostaną wykonane do grudnia 2020 r. Zakończenie inwestycji nastąpi w połowie 2021 roku.
„Budowa zintegrowanych węzłów multimodalnych wraz z budową i przebudową przystanków kolejowych na terenie województwa łódzkiego – z mijanką w rejonie przystanku Łódź Marysin”
Celem projektu jest poprawa dostępności mieszkańców do komunikacji kolejowej na terenie Łodzi, poprzez rozbudowę / budowę 6 węzłów multimodalnych. Pozwoli to na lepsze dopasowanie rozmieszczenia obiektów obsługi pasażerów do potrzeb mieszkańców oraz wzrost konkurencyjności transportu kolejowego względem drogowego. Modernizowane węzły multimodalne:
- Łódź Stoki (linia kolejowa nr 16 Łódź Widzew–Kutno) – modernizacja przystanku wraz z budową pętli tramwajowej i połączenia tramwajowego wzdłuż ulicy Pomorskiej. Powstało przejście podziemne wraz z windą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności umożliwiającego dojście do peronu od ul. Lawinowej oraz wiata rowerowa i miejsca parkingowe;
- Łódź Arturówek (linia kolejowa nr 16 Łódź Widzew–Kutno). W ramach modernizacji przystanku powstało nowe dojście na peron od ul. Łagiewnickiej oraz wiata rowerowa i 40 metrów ścieżki rowerowej;
- Łódź Marysin (linia kolejowa nr 16 Łódź Widzew–Kutno) wraz z budową tzw. „mijanki” (drugiego toru). W ramach modernizacji został wybudowany nowy peron z pochylnią, schody w obrębie skrzyżowania ul. Strykowskiej i Inflanckiej oraz przejście w poziomie szyn (zabezpieczone tzw. labiryntem);
- Nowy przystanek Łódź Radogoszcz Wschód (linia kolejowa nr 16 Łódź Widzew–Kutno). Powstał nowy peron z pochylniami umożliwiającymi dojście na peron osobom o ograniczonej mobilności, wiata rowerowa, miejsca parkingowe oraz 70 metrów chodnika;
- Nowy przystanek Łódź Warszawska (linia kolejowa nr 16 Łódź Widzew–Kutno). Wybudowany został nowy peron dostępny dla osób o ograniczonej mobilności oraz wiata rowerowa; Planowane oddanie przystanku podróżnym nastąpi w czerwcu br.
- Nowy przystanek Łódź Retkinia (linia kolejowa nr 14 Łódź Kaliska– Tuplice/Zasieki). W ramach projektu zostały wybudowane dwa perony z pochylniami umożliwiającymi dojście osobom o ograniczonej mobilności, kładka nad torami ze schodami i windami umożliwiającymi dojście do peronów, dwie wiaty rowerowe oraz 95 metrów chodnika. Planowane oddanie przystanku podróżnym nastąpi w czerwcu br.
Projekt „Rewitalizacja linii kolejowej nr 16 Łódź Widzew – Kutno na odcinku Zgierz – Ozorków”
Realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014-2020, obejmuje przebudowę jednotorowej linii kolejowej nr 16 na odcinku Zgierz – Ozorków. Linia kolejowa nr 16 została wybudowana w latach 20-tych XX wieku. Na linii prowadzony jest ruch pociągów pasażerskich i towarowych. W ramach Projektu zmodernizowany jest układ torowy wraz z odwodnieniem, sieć trakcyjna, urządzenia i systemy telekomunikacyjne oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Na przystanku Zgierz Północ wybudowany jest dodatkowy tor „mijankowy” o długości 750 m oraz peron nr 2 o długości 200 m i wysokości 0,76 m. Stacja będzie dostosowana do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Na modernizowanym odcinku przebudowywanych jest 14 obiektów inżynieryjnych, w tym: 5 mostów kolejowych, 4 wiadukty kolejowe, 5 przepustów oraz 13 przejazdów kolejowo-drogowych oraz przejście dla pieszych przy ul. Granicznej w Zgierzu.
Projekt „Wykonanie prac projektowych i robót budowlanych na liniach kolejowych nr 15, 16 na odcinku Łódź Kaliska – Zgierz od km 56,773 do km 66,664 linii kolejowej nr 15 i od km 12,980 do km 14,204 linii kolejowej nr 16”
W ramach projektu modernizowane są stacje Łódź Żabieniec i Zgierz. Na stacji Łódź Żabieniec wybudowano dwa nowe, wyższe perony wyposażone w ławki i wiaty. Przebudowywane jest przejście podziemne, które zyska windy umożliwiające dostęp do pociągów osobom o ograniczonej możliwości poruszania się. Prace są zorganizowane tak, że odnawianie obiektu pozwala też na dojście do peronów.
Na stacji Zgierz PLK modernizowane są 2 perony. Powstał dodatkowy peron nr 3. Budowane jest całkowicie nowe przejście podziemne w miejscu przejścia w poziomie szyn.
Między Łodzią Kaliską a Zgierzem wymieniane są tory i sieć trakcyjna oraz urządzenia sterowania ruchem. W ramach zadania przebudowywane są wiadukty kolejowe w Zgierzu: nad ul. Długą i ul. Łódzką. Wyższe i szersze wiadukty to nie tylko sprawne kursowanie pociągów, ale również większe bezpieczeństwo w ruchu drogowym m.in. dla pieszych.
Łódź Zarzew
Od września 2024 r. podróżni korzystają z nowego przystanku Łódź Zarzew. Przystanek, zlokalizowany na linii Łódź Widzew – Łódź Chojny pod wiaduktami drogowo-tramwajowymi w ciągu ul. Przybyszewskiego, jest zintegrowany z komunikacją miejską. Z przystanku podróżni mogą wygodnie dojechać do innych przystanków kolejowych na terenie Łodzi oraz do Zgierza, Pabianic, Sieradza, Łowicza, Kutna, Częstochowy, Warszawy i Poznania.
Wysokość peronów pozwala podróżnym wygodnie wsiadać i wysiadać z pociągów. Na peronach zamontowano wiaty, ławki i oświetlenie LED. Orientację ułatwiają tablice z czytelnym oznakowaniem i gabloty z rozkładami jazdy. Perony są dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.