Spacer po kolejowym tunelu w Łodzi
16 maja 2023
W sobotę, 13 maja br., w ramach 10. edycji Dni Otwartych Funduszy Europejskich organizowanych pod auspicjami Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, mieszkańcy odwiedzili plac budowy tuneli kolejowych w Łodzi. Pasjonaci kolei oraz osoby lubiące nietypowe atrakcje, zeszły ok. 26 metrów pod ziemię, żeby zobaczyć, jak wygląda konstrukcja przystanku Łódź Koziny oraz wnętrze dużej maszyny TBM – Katarzyny. Następnie uczestnicy przeszli około 900-metrowym odcinkiem dwutorowego tunelu z Koziny do komory startowej na ul. Odolanowskiej.
Budowa tunelu kolejowego jest realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w ramach projektu POIiŚ 5.1-15 „Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T), etap II, odcinek Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec”. Ten niezwykle skomplikowany, wykonywany pod centrum miasta i w niełatwym terenie geologicznym projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Inwestycja jest kontynuacją budowy stacji Łódź Fabryczna, która ze stacji końcowej stanie się przelotową. Przez ścisłe centrum Łodzi będą jeździły pociągi regionalne i dalekobieżne – na osi wschód – zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska) i na osi północ – południe (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna, Żabieniec).
Przejazd pociągiem przez miasto pomiędzy stacjami będzie krótszy. Przewoźnicy będą mogli uruchomić większą liczbę pociągów i zwiększyć częstotliwość ich kursowania.
Nowe, szybsze połączenie przez centrum miasta to nie jedyna korzyść dla mieszkańców. Trzy nowe przystanki: Śródmieście (u zbiegu ulic Zielonej/Zachodniej oraz Al. Kościuszki), Polesie (u zbiegu ulic Ogrodowej/Karskiego) i Koziny (u zbiegu Włókniarzy/Drewnowskiej) będą zintegrowane z komunikacją miejską i ułatwią poruszanie się podróże.