Budowa podziemnego połączenia kolejowego w Łodzi

29 września 2022

Budowa podziemnego połączenia kolejowego w Łodzi jest kontynuowana. Tunele kolejowe zostały zrealizowane w jednej trzeciej. Pierwszy wydrążony w Łodzi tunel o długości 940 m łączy komorę startową na ul. Długosza z komorą na ul. Stolarskiej. TBM Faustyna drążyła tunel i jednocześnie montowała obudowę. Wykorzystano 4284 tubingi – betonowe elementy, które tworzą pierścienie tunelu. Usunięto ponad 55 000 m3 gruntu. Następnie  tarcza została zdemontowana, serwisowana i po ponownym  zmontowaniu ruszyła w kierunku przystanku Koziny. Ten będzie dwupoziomowy, a układ peronów pozwoli na podróż w kierunku Łodzi Fabrycznej, jak również Łodzi Kaliskiej oraz Żabieńca.

Katarzyna, druga, większa tarcza TBM dotarła do przystanku Polesie i jest obecnie serwisowana. Do końca października, po zrealizowaniu dostaw potrzebnych materiałów, ruszy w kierunku Łodzi Fabrycznej.

Na nowych przystankach najbardziej zaawansowane prace są prowadzone na  przystanku Łódź Polesie zlokalizowanym w pobliżu Manufaktury i Starego Cmentarza. Wykonawca przekroczył tu półmetek robót (60%) Przystanek Łódź Koziny, zlokalizowany między al. Włókniarzy i ul. Kasprzaka, został wykonany w 30%, a Łódź Śródmieście na skrzyżowaniu ul. Zachodniej, Kościuszki i Zielonej w 15%.

Faustyna wkrótce dotrze do Kozin
Budowa kolejowego tunelu w Łodzi